Kako korona virus menja automobilsku industriju?

Vesti zanimljivosti

Pandemija korona virusa je zadala veliki udarac globalnoj ekonomiji, a automobilska industrija se našla u njenom samom epicentru. Zatvoreni sajmovi, obustavljena proizvodnja, presečen lanac isporuke i znatan pad potražnje samo su neki od problema sa kojima se trenutno suočava automobilska industrija u svetu.

U kom će se pravcu kretati poslovanje auto giganata posle korona virusa i kakva su predviđanja?

Odluke o privremenom obustvljanju proizvodnje

U jeku širenja pandemije korona virusa, mnogi proizvođači vozila su pristupili ozbiljno novonastaloj situaciji. Da bi sprečili širenje zaraze među zaposlenima, prilagodili proizvodnju padu potražnje, ali i zbog nemogućnosti dopremanja potrebnih auto delova, mnogi giganti automobilske industrije su odlučili da zatvore pogone na Starom kontinentu.

Folksvagen je prva nemačka auto-kompanija koja je odlučila da ugasi proizvodna postrojenja na dve nedelje.

Sličnu odluku je ubzo doneo i BMW. Lider nemačke automobilske industrije je obustavio proizvodnju u fabrikama na teritoriji Evrope i Južne Afrike do 19. aprila.

Vrata kompanije PSA bila su zatvorena u matičnoj Francuskoj do 27. marta, dok je Reno učinio slično, samo bez postavljanja striktnih vremenskih odrednica.

Dajmler je suspendovao proizvodnju u većini svojih evropskih fabrika na dve nedelje.

Tojota je svoje pogone u Francuskoj i Portugalu stopirala na neogrničeno vreme.

Podsetimo se, rad u kragujevačkom proizvodnom pogonu italijansko-američke fabrike vozila, FCA, takođe je bio prekinut do 27. marta.

Drastičan pad prodaje automobila

Tokom pandemije, prioriteti kupaca su se menjali. Ljudi su se fokusirali na nabavku potrepština, dok je kupovina novog automobila pala na samo dno njihove šoping liste.

Sudeći po aprilskom izveštaju Evropskog udruženja proizvođača auotmobila (ACEA), prodaja automobila je u aprilu opala za 76,3%. To je zvanično i najveći pad u prodaji čak i u odnosu na svetsku financijsku krizu 2009. godine. Naime, broj prodatih automobila u aprilu 2019. iznosio je 1.143.046, dok je u aprilu ove godine taj broj bio znatno manji – 270.682.

Sasvim očekivano, najveći pad je zabeležen u Italiji (97,6%), a slede je:

  • Španija (96,5%)
  • Francuska (88,8%)
  • Nemačka (61,1%)

Reorganizacija i zatvaranje fabrika

O naglim promenama u automobilskoj indutriji tokom KOVID-19 virusa govori i činjenica da mnoge auto kompanije sada prolaze kroz fazu detaljne reorganizacije.

,,Najsvežiji” primer dolazi iz Španije, odakle stižu vesti da Nisan gasi svoje pogone u Kataloniji,  što je uzrokovalo gubitkom 3000 radnih mesta. Osim fabrike u Kataloniji, japanska kompanija je takođe odlučila da preseli pogon iz Indonzije na Tajland.

Razlozi za takve korenite promene su jednostavni. Posle decenije izvanrednih rezultata, Nisan u 2020, posluje sa gubitkom. U nedavno objavljenom izveštaju, ova kompanija naglašava da je njihova globalna proizvodnja opala za 62%, dok se svetska prodaja vozila od januara do aprila smanjila za 31,1% u odnosu na isti period prošle godine. Da bi očuvao likvidnost, Nisan planira da smanji proizvodni kapacitet i broj modela vozila u narednim godinama, fokusirajući se prvenstveno na japansko, kinesko i američko tržište.

Slične vesti dolaze iz Renoa, koji planira da ugasi oko 15.000 radnih mesta u pogonima širom sveta, usled pada prodaje izazvanog korona virusom. Reno planira da smanji globalnu proizvodnju sa 4 miliona vozila na 3,3 miliona.

ACEA upozorava da će najmanje 1.110.107 ljudi izgubiti posao u automobilskoj industriji, kao posledica korona virusa. Nažalost, ako bismo posmatrali širi lanac snabdevanja u auto-sektoru, ova brojka bi mogla da bude i znatno veća.

Kako će korona virus uticati na proizvođače automobila u budućnosti?

·       Sigurnost u vožnji ličnim autom

Zdravstveni radnici širom sveta upozoravaju da rat sa korona virusom nije gotov i da se uskoro može očekivati i drugi talas. Strah od zaraze u javnom prevozu može poslužiti kao podstrek za mnoge ljude da kupe sopstveni auto. Istražvanja sprovedena u Americi su pokazala da su se stavovi korisnika prema javnom prevozu promenila. Preko 93% građana sada koriste sopstvena vozila kako bi izbegli zarazu.

·       Niže cene i bolje ponude na tržištu

Posle pandemije, kupci će očekivati od proizvođača automobila da ponude niže cene i bolje uslove kupovine. U nekim zemljama, dodatne subvencije i mere vlade će dodatno pomoći. Na primer, francuska vlada je izdvojila 8 milijardi evra da podrži automobilsku industriju. Ova država planira da dodeli bespovratna sredstva u iznosu do 7.000 evra kako bi podstakla građane da kupe električna vozila. Cilj je da se modernizuje francuska autoindustrija i da se, do 2025, pravi million električnih auta godišnje.

·       Bolje korisničko iskustvo “iz fotelje”

Korišćenje VR tehnologija za probnu vožnju i prikazivanje enterijera automobila je sjajan način da se privuku kupci bez dolazaka u salon. Efikasna korisnička podrška, video-konferencije, transparentno prikazana iskustva kupaca takođe mogu biti od pomoći.

Pejzaž autoindustrije se neprestano menja. Kompanije u ovom sektoru moraju da prate trendove i donose strateške odluke kako bi se brže prilagodile. Slično važi i za razvoj industrije tokom pandemije i u periodu posle nje. Ova nezavidna situacija daje liderima autoindustrije šansu da oslušnu tržište i prilagode se potrebama savremenog kupca kako bi pretekli rivale i povećali prodaju.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *