Novi automobili zagađuju više od starih

Novi automobili zagađuju više od starih?

Vesti

Da li novi automobili zagađuju više od starih? Među novim modelima prodatim u Velikoj Britaniji je otkriven veći nivo CO2 nego kod starijih modela – otkrili su istraživači iz kompanije Which? koja za potrošače radi istraživanja tržišta i proizvoda, piše The Guardian.

Kako je došlo do ovih rezultata? Proizvođači danas u svoje modele ugrađuju sve čistije motore koji imaju nove filtere uz koje se nivo CO2 smanjuje čak i prema novom, strožem, WLTP ciklusu. Ipak, prema kompaniji Which?, najnovija generacija modela koji su proizvedeni nakon 2017. godine emituje 7 posto više štetnih gasova od generacije pre. Istraživanje su sproveli na 292 modela.

Konkretno, u njihovom primeru je prosečna emisija testiranih modela (testirani u laboratorijskim uslovima) proizvedenih nakon 2017. godine bila 162.1 g CO2, dok je kod prethodne generacije (Euro 6b i 6c) ta brojka bila 10.5 g manja. Pritom su obe brojke kudikamo veće do zadatih 95 g koliko svi proizvođači u EU moraju da zadovolje. Ipak, te brojke bi proizvođači mogli postići prodajom hibridnih i električnih modela.

Da li to znači da novi automobili zagađuju više od starih?

Da li ove brojke znače da su zbog potražnje za većim vozilima, pre svega SUV i crossover modelima brojke vezane uz CO2 narasle? Možda. U kompaniji Which? ističu da je još jedan mogući faktor sama težina automobila, koja je u proseku porasla za 67 kg po automobilu.

Ipak, ostaje pitanje stručnosti testiranja modela. Koji su tačno modeli testirani i na koji način, uz kakav režim vožnje? Sve to ipak ostaje „u vazduhu” i pomenuti detalji se ne pominju.

Samo zvaničnii podaci WLTP ciklusa – najopširnijeg i jedinog relevantnog testiranja mogu da se komentarišu, uzmu u obzir i upoređuju. Prema njima, novi automobili u proseku ispuštaju 29,3 posto manje CO2 u odnosu na modele iz 2000. godine, a uz to su kudikamo efikasniji, što mogu videti i sami vozači prilikom posete benzinskim stanicama.

Iako podaci SMMT-a takođe pokazuju da se prosečna emisija CO2 kod novih prodatih automobila u Velikoj Britaniji povećavala u poslednje 3 godine. Prosečan iznos je prošle godine bio 127.9 g CO2, što je povećanje od 2,7 posto u odnosu na godinu pre. Razlog je pre svega u smanjenju udela dizelaša, kao i povećanju broja prodatih SUV modela koji su postali najveći hit među kupcima, a jasno je da imaju veće emisije CO2 od primera radi malih gradskih modela. Ipak, nije sve tako crno prema Which?-u, budući da je emisija štetnog Nox-a pala za čak 84 posto!

Šta je dakle istina i šta se iz svega može zaključiti?

Čini se da je Which? napravio istraživanje koje ipak nisu potkrepili s najvažnijim detaljima – koje su modele testirali, kako su ih vozili, da li su ih upoređivali s brojkama pri WLTP-a?

Sve su to nepoznanice zbog kojih nije jasno zaključiti koliko su njihove brojke relevantne. Iz Which?-a napominju da su emisije porasle u svim segmentima – od malih gradskih automobila pa do hibrida.

Činjenica je da je prosečna emisija CO2 kod prodatih modela u Velikoj Britaniji ipak rasla što potvrđuju brojke SMMT-a (2,7 posto) što se pripisuje većem udelu benzinaca i nešto većoj masi novijih vozila koja su krcata novim tehnologijama.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *